ANDA ANAK YANG TAAT KAH??

4:14 PM / ~titik urine cruzados.inc /

Hmmm...kali ni lebih kepada renungan sebenarnye ....tapi boleh la gak nk kata pemerhatian haha...pemerhatian yg dibuat di tanah perkuburan....tumpahnya air mata seorg insan bernama lelaki...

Sbg lelaki aku tau betapa susahnya lelaki nak menitiskan air mata...tapi bila bicara mengenai kematian dan tanah perkuburan maka ramai rupenye lelaki yg telah menitiskannya di sana.....

Kisah 1 :

menurut cerita ibu & abah aku....ada seorg bapa yg juga hari2 dtg ke tanah kubur seringkali kelihatan sugul dan tak bermaya....suatu hari ibu tergerak untuk bertanya dkt lelaki tersebut....rupanya die melawat kubur anak lelakinya....anaknya seorg yg agak berjaya....gaji sebulan dlm RM 10,000...sudah berkahwin dan meninggalkan 3 org anak....sepanjang hayat...arwah merupakan anak yg paling baik....arwah telah membeli sebidang tanah, membina sebuah pondok kecil di sana dan bercucuk tanam....rutin harian arwah sebelum pulang ke rumah dari tempat kerja arwah akan singgah di pondok tersebut...arwah akan bercucuk tanam hingga maghrib dan tibanya maghrib arwah akan bertafakur di sana sehingga lah isya'...lepas isya' barulah arwah luangkan masa dgn keluarga....biasanya hasil tanaman arwah akan sedekahkan kepada rakan-rakan sepejabatnya....suatu hari arwah memberitahu bapanya bahawa, di pondok tersebut rasanya seperti di syurga...aman sgt....arwah juga berpesan dkt bapanya...bila beliau meninggal nanti...pelajaran anak2nya telah di insuranskan sebyk 1 juta....dan beliau juga ada socso untuk kemudahan isterinya nanti....akhirnya dgn takdir Allah...beliau telah menghembuskan nafas terakhir akibat kemalangan sebaik sahaja pulang dr pondoknya.....bapa arwah seakan2 tidak boleh menerima kenyataan anaknya meninggal di usia muda...anak yg paling rapat dgn arwah pergi menghadap Ilahi terlebih dahulu berbanding dgn dirinya yg telah lama melihat dunia....sygnya bapa tersebut kepada anaknya digagahkan juga kudrat tuanya untuk menziarahi pusara anaknya....air mata lelakinya tidak pernah kering untuk itu....

Kisah 2 :

Jalan ceritanya lebih kurg mcm cerita di atas.....hari2 ibu bapanya melawat pusara anak lelakinya....anak yang berjaya..sanggup bekerja untuk ibu bapa..juga anak lelaki itu meninggal akibat kemalangan pulang dr tempat kerja....



Apa yg aku nampak dkt sini....anak2 yg meninggal semuanya anak2 yg rapat dgn ibu bapanya,meninggal di usia muda dan terlibat dgn kemalangan begitu jugalah halnya dgn arwah abang aku....sehingga aku terfikir...adakah Allah begitu syg dgn anak2 yg taat kepada ibu bapanya, sehingga Dia menemukan ajal yg terdahulu kpd mereka??...aku terfikir jugak...agaknya kalau tidak dipertemukan ajal mungkin arwah tidak setaat tu pada masa dpn.....mungkin juga......wallahualam....



Aku bersyukur...ibu dgn abah cukup tabah menerima dugaan-Nya....zahirnya mereka boleh terima seadanya pemergian arwah....tapi batinnya hanya mereka sahaja yg tahu....hari itu,saat itu tidak mungkin dilupakan hingga ke akhir hayat.


Dah lama dah abang aku pergi..hari ini..tibe2 je aku mimpi kat die..die masih hidup lagi kat mimpi tu..tapi yang peliknya hanya beberpa orang je yang boleh tengok die termasuk keluarga aku dan segelintir kenalan arwah...mungkin ini sume nak menyedarkan aku yang aku dah semakin lupakan dia kerana aku terlalu sibuk mengejar kejayaan dunia...




p/s :- credit utk kakak aku yang penat tulis tp aku copy paste je..sume ini untuk bacaan ramai sebagai renungan...adakah anda cukup taat kepada ibu bapa anda..bukan aku nak cakap abang aku dulu baik sangat cume die tu spesis jarang mengeluh kalau mak aku ke bapak aku ke suruh die buat bnde2 yang kita sendiri pon malas nak buat..mungkin die rasa yang die tu satu2 nya harapan keluarga die...ye lah anak lelaki sulung...mgkin juga..daripada cerita ini..sume ini mungkin kebetulan dan semuanya telah disusun oleh-Nya dari awal lagi..mungkin ada hikmah sebalik sume ini..wallahualam..pikir2 kanlah ye...

2 comments:

Comment by hasifi b hasnan on November 21, 2009 at 6:51 PM

tiada kate2 mampu ku katakn... kesemuanye berlaku d atas kehendak-NYA.. klw kisah aku lak,pasal spupu ayah aku.. die x kawin lg dan sgt taat kpd parents dier. at last, time umur die dlm linkungn 25 gitu, die meninggal kne panah petir.. huhu.. papepon, marilah kte berbakti kpd parents kte.. smentare mase masih ader..

Comment by Nur Liyana on December 7, 2009 at 8:54 AM

opppsss....silap...ni baru cite ak...haha

Post a Comment